New identity and the way forward

25 år i markedet er ingen garanti for noen, og når vi ser tilbake på alle disse årene siden oppstarten i 1997 har Axdata en svært innholdsrik historie med både opp- og nedturer som har vært med på å forme oss til det selskapet vi er i dag. Vi feirer 25 år med ny profil og identitet, og da er det også gøy med et lite tilbakeblikk på reisen så langt og tillate seg å drømme litt om hvordan reisen blir videre. Hvor er vi om 25 nye år?
2006 og starten på reisen til verdens beste jobb
For min egen del startet reisen og karrieren i Axdata tilbake i 2006 som salgskonsulent. Litt tilfeldig at det den gangen ble Axdata, men samtidig på et veldig riktig tidspunkt i livet for meg (og i etterkant en av de beste beslutningenejeg har tatt). At jeg fortsatt er i selskapet etter 16 år er rett og slett fordi Axdata er et fantastisk flott selskap. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg har verdens beste jobb, og verdens beste kollegaer. Med hånda på hjertet; jeg elsker jobben min og gleder meg hver eneste dag til å ta fatt på nye utfordringer – og få lov til å utvikle selskapet videre.
Selskapet hadde naturligvis en profil og identitet i 2006 også, og den gjorde jobben sin på en fin måte. Samtidig var det raskt å se en del mangler, hvorav en av de største var en hjemmeside. Når jeg ser tilbake på de første versjonene av hjemmesiden vår og sammenligner det med den nye profilen vår nå må jeg trekke litt på smilebåndet, og tenke at vi har hatt en voldsom utvikling – heldigvis. Men den gangen var jeg også ekstremt stolt over den nye hjemmesiden vi launchet. Og det er jo gøy å se hvor enormt mye selskapet har utviklet seg siden da, også når det kommer til profil og identitet. Profiler har vi både revidert og endret opp gjennom årene, mens identiteten vår har vi nøye og forsiktig både beholdt og videreutviklet.
Sten for sten
Axdata er et selskap som er bygget sten for sten. Vi har selvfølgelig mål og ambisjoner, men samtidig har vi alltid vært opptatt av at ting skal være godt fundamentert og riktig for oss. Og det er nok en av nøkkelårsakene til at vi kan feire 25 år i år. Det betyr ikke at vi ikke har snublet noe på veien, men alt i alt har vi vært tro mot oss selv, tålmodige og flinke til å fokusere på det som er kjernen og gullet i selskapet. Og for oss er dette gullet de ansatte. Det er her vi kan skille oss fra alle andre som kan levere Microsoft forretningsapplikasjoner. Og det gjør vi ved å fortsette å bygge sten for sten, gjennom en nøye utviklet rekrutteringsprosess for å sikre at vi får tak i akkurat de menneskene som vi ønsker – og som ønsker oss. Derfor har vi nå også utviklet et helt nytt karriereunivers, som beskriver hvordan vi rekrutterer, onboarder og videreutvikler alle ansatte i Axdata, til lesing for både potensielle ansatte og kunder som vurderer Axdata.
New identity and the way forward
Nå som vi feirer 25 år var det også naturlig for oss å stikke fingeren i jorda enda en gang, vurdere hvor vi står og hvordan markedet oppfatter oss. Og om kart og terreng stemmer. Og derfor ny profil og identitet. Ikke fordi kart og terreng ikke stemmer, men fordi vi skal videre. Terrenget endrer seg, og med det skal Axdata også være med å endre seg. Og ikke bare det – vi skal endre de bransjer og industrier vi satser på. Vi vet at vi innehar en svært sterk kompetanse innen forretningsprosesser, teknologi og metodikk. Den skal vi være flinkere til å fortelle om, beskrive, dokumentere og bevise. For vi tror vi sitter med nøkkelen til å endre hvordan bedrifter implementerer og konsumerer ny teknologi, på en slik måte at vi blir en game-changer for våre kunder og vårt marked. Vi kan ikke spå hvordan vår bransje og vårt marked ser ut om 25 år, men vi kan absolutt se for oss at vi er her også om 25 år. Og på veien skal vi fortsette å gjøre det vi gjør nå, bygge sten for sten, være tro mot oss selv, tålmodige og flinke til å fokusere på kjernen og gullet i selskapet.
Trond Johansson – CEO Axdata
