- Simon
Short n' sweet
Festival eller konsert?
En hel helg med fest eller én kveld? Den er ganske grei.
Death metal eller folkemusikk?
Det vil jeg si er to sider av samme sak! Jeg er uansett altetende så lenge det er kvalitet og flinke folk.
Forrett eller dessert?
Forrett - alltid
Road trip eller båttur?
Båttur
Rød eller brun julebrus?
Rød
Hvis du hadde en båt, hva ville du kalt den?
Balja
Festival eller konsert?
En hel helg med fest eller én kveld? Den er ganske grei.
Death metal eller folkemusikk?
Det vil jeg si er to sider av samme sak! Jeg er uansett altetende så lenge det er kvalitet og flinke folk.
Forrett eller dessert?
Forrett - alltid
Road trip eller båttur?
Båttur
Rød eller brun julebrus?
Rød
Hvis du hadde en båt, hva ville du kalt den?
Balja
Let’s get personal!
Hva er det mest ubrukelige talentet du har?
jeg kan knipse septoler. *Knipser septoler*.
(Red. anm.) Til den forvirrede leser: Å knipse septoler betyr at man kan gjøre syv knips på ett slag. Hvis du er heldig får du sikkert en demonstrasjon av Simen, hvis du spør pent!
… og det mest nyttige?
‘Si men’ på italiensk betyr yes man, og det er en film jeg prøver å leve etter. Jeg prøver å si ja uansett, og se etter muligheter. I arbeidslivet kan det være enkelt å se begrensninger, at glasset er halvtomt, men jeg vil gjerne si ja før jeg vet konsekvensen av det. Så jobbmessig prøver jeg å hive meg over alt jeg støter på. Læringen er jo der uansett hvor hardt man går på trynet.
Hva er det nærmeste du kommer magi?
Château d'Yquem: Verden beste dessertvin - Himmelens dråper! Det er vel den enkleste måten å oppnå nirvana.
Hva tror du vil være det som ødelegger internettet?
At for mange land praktiserer sensur er vel kanskje det som vil ødelegge internett - I alle fall slik vi kjenner det i dag. Liberalismen står jo sterkt på internett, men plutselig er halve verden helt sensurert, så da er vi på vei mot internettets undergang. Det som gjenstår er kanskje heller et slags intranett for Nato, eller noe i den duren.
Hvis du kunne endre én ting ved bransjen du jobber i, hva ville det vært?
Fjerne frykten for feil i små detaljer hos kunder: Vi burde jobbe mye mer med helheten fremfor å ha petimeterblikk på detaljene. Jeg har vært i kundecase hvor problemet er ting som at robotiseringen av fakturainnlesning ikke er bra nok, så jobbes det med å forbedre den, og så viser det seg at alle fakturaene kunden mottar allerede er digitale og at roboten ikke brukes i praksis engang. Da er tiden brukt på å forbedre den ganske bortkastet.
Hva er ditt mest minneverdige øyeblikk fra tiden din hos Axdata?
ACDC, eller Arctic Cloud Development Challenge. Det er en årlig hackathon hvor ulike lag samles fra forskjellige selskaper for å bruke Microsoft-teknologien til det ytterste. Under lagnavnet “PowerShredders of Axdata” jobbet vi intenst med en reell business case, hvor vi skulle bruke Microsoft-plattformen for å løse utfordringer på best mulig måte.
Da vi kom inn der så det virkelig ut som et godt gammaldags dataparty, med veldig mange flinke mennesker rundt oss som satt og jobba med et eller annet de hadde lyst til. Det var sånn: øl og pizza på kvelden mens vi satt og jobbet 14 timer om dagen.
Temaet for årets samling var Turtles. Så ja, det ble litt nerdy, og alle i min vennekrets som spurte min samboer hvor jeg var de dagene fikk til svar: Nei, han er på dataparty. Så man kan vel kalle det LAN, men i stedet for grændis og cola, var det treretters middag på kvelden.
Hva ble årets ACDC-prosjekt?
Det vi gjorde var å jobbe med HR-biten vår; å strømlinjeforme den, og jobbe etter mottoet: “Best user experience for kunden er no user experience”. Altså skulle vi automatisere mest mulig. Vi endte egentlig med at du på ett klikk, og å legge inn lønn, fikk opp alt den ansatte har lagt inn av sine personlige data, som gikk automatisk over til kontraktsignering med BankId. Da hadde de ferdig e-postsignatur, ferdig opprettelse av bruker i systemet: alt. En ansettelse kan vel ta mellom 3 og 10 timer for HR personellet, hvis vi kan fjerne det meste fra deres pult og sende videre alle data og påminnelser automatisk, kan de spare ganske mye dersom organisasjonen har litt størrelse.
Så det morsomste så langt har vært å være med på dette hackathon-et; det var både en veldig fin sosial greie, men ikke minst var det nyttig med tanke på erfaringen og kompetansen det ga oss som vi tar med oss inn i kunderelasjonene våre videre.
